Då inte ens stolthet och vilja räcker till... <3

Publicerat i: Allmänt, Pappa, Sjukdom Hjärtat, Intuition, Kärlek, Pappa
Det är så märkligt det där med intuition. Jag har en väldig förmåga att
"känna" saker på mig, innan det sker eller just då det sker. Hör nog
ihop med flera saker; HSP (high sensitive personality), tarottolkning,
förmåga att känna av hur andra mår osv. 
I förmiddags ringde telefonen men jag hann inte svara. Det var mammas
man som ringde och han brukar passa på och göra det då han är på
hemväg från affären för att kunna prata med mig utan mamma med
vid sidan. Han behver det, kunna gnälla av sig lite och som han säger
få höra en vänlig röst. Men eftersom jag vet att han inte kan prata om
jag ringer upp (för då är han redan hemma) så brukar jag inte ringa upp
utan han få rringa igen då han har tillfälle i stället. Idag kände jag dock
någon form av ångest då jag såg att han ringt, men lugnade mig ändå.
Det dröjde dock inte så lång tid efter förrän det ringde igen, denna gång
var det pappas nummer som syntes. Det gick bara två signaler fram och
jag funderade på varför (det kan ofta vara dålig täckning där i trakterna
så jag trodde han kanske förflyttade sig för att ringa från en bättre plats)
men fick då en riktig ångestkänsla och gråten övermannade mig. Varför?
MEN så fick jag strax därpå ett meddelande från pappas fru där hon
berättade att pappa var på väg med ambulans in akut för hjärtat. Så 
jag antar att det var därifrån mina starka känslor kom. 
 
 

Pappa var i dåligt skick då jag och Ammie var dit i onsdags och hälsade
på. Väldigt gråblek och svag och liggandes i hammocken som nog är det
bästa de kunnat skaffa sig därute, att vila i för båda två. Jag vet att
pappa är som jag då det gäller att vila ute i naturen, lyssna på djurens
och naturens alla ljud och andas frisk luft. 
Tanken var att vi skulle ut och plocka svamp, jag och Ammie, men 
pappa ville följa med. Med sina kryckor tittade han på oss och frågade
"Är ni med?" På det där refulla viset som han alltid använt för att han
själv inte låtit något stoppa honom, han har alltid varit stolt över att han
kunnat vara så rörlig, stark och snabb. Vi skrattade och svarade att vi
självklart var med (och jag bet ihop och linkade vidare med min fot som
inte alls trivs i platta, hårda skor/stövlar, hahaha). Det dröjde inte långa
biten förrän pappa måste stanna och jag sa åt honom att gå hem igen,
för vi HAR varit där, vi KAN vägen och så vidare. Pappa gjorde något han 
aldrig gjort förut, han sa att han inte kunde gå vidare och vände om.
Inte ens hans stolthet kunde ta honom längre. När vi kom tillbaks var
han gråare än nånsin, han mådde hemskt illa och orkade inte prata där
han låg i hammocken. Det blev också väldigt noga med att hans mobil
skulle bli fixad så han kunde ha den med om han behövde åka in den
dagen. Efter någon timme blev han piggare, orkade vara med och prata
och kunde till och med göra i ordning grillen (men resten fick hans fru göra)
och var och en fick grilla själva. DET är inte likt pappa, servicemänniskan
personifierad. Nog för att man väntat på att den dagen skulle komma,
man är ändå inte beredd. Pappas stolthet och ändå "litenhet" i detta som
han inte har makten att styra över - den känns, starkt...
 
 
 
Det är väldigt skönt ändå, att inte missa de flesta chanser man får till att
träffas och ge det man kan sådana här gånger. Eller, man borde inte missa
NÅGON gång egentligen. Inte då det handlar om människor man bryr sig om.
Det enda vi kan göra nu är att vänta och se, han kanske har krafter kvar
att åka hem igen om han får, det kanske inte är slut nu, den här gången.
Och då får vi kanske mer tid att umgås, man vet aldrig. Men det finns fler
som vi behöver bry oss om, för oss alla. Innan det är för sent...