Måndagen den första juni 2015 hoppar jag över. Vilken trött och jobbig
dag det varit! Jag har inte haft ork över huvud taget. Vilat middag två
gånger och det kan man väl inte göra!!! Gjorde kanske det senast för
flera år sedan då jag låg i feber, men en helt vanlig måndag ska man
väl inte göra det!!! Men tröttheten i kroppen har varit så enorms tung.
Tanken var att jag skulle ha skrivit till vårdcentralen via Mina vårdkon-
takter om allt idag, förklara att jag bara blir sämre och sämre utan min
kortison, berätta att inte bara vårdena på sköldkörteln är dåliga utan att
jag också har symtomen på det, tala om att jag inte går med på att hela
kroppen raserar mer, att det inte ÄR depression utan sköldkörteln som
ger alltihop - från minnesproblem, koncentrations svårigheter och hand-
lingsförlamning till artroserna, ögonen, den nya svåra värken, orkeslös-
heten, den förlamande tröttheten m.m. - förmodligen grundar sig att jag
inte har rätt behandling för sköldkörteln (den lilla bit jag har kvar) och att
jag sedan kortisonet togs bort eller möjligen sedan jag hade fästingen på
halsen, har jag bara fått mer och mer värk och blivit mer och mer trött.
Men inte förrän nu har jag kunnat sätta mig och skriva HÄR, vilket jag
ska föra över och komplettera till Mina vårdkontakter snart. Konstigt det
där att det går att skriva då jag lägger bort kraven på mig förresten! Hm.
Antar att det hör ihop med "gå in i väggen-grejen"
 
Det var inte så här jag tänkt mig att bli. Utan mer, mycket mer, så här:
 
 ...eller möjligen så här:
 
 
Ja du, det är mycket gnäll nu, mycket mycket. Förstår om det inte är
intressant att läsa, men jag skriver inte för att intressera någon, jag skriver 
för att jag måste, för att överleva, för att släppa på trycket. Ändå håller jag
inne med minst dubbelt så mycket, vilket också är konstigt. Vet inte alls
varför jag själv begränsar mig men samtidigt lämnar ut mig så pass. 
I och för sig lämnar jag kanske ut andra saker i mitt andra skrivande, vem 
vet? 
Gårdagen blev en väldigt fin mors dag med mina fantastiska döttrar och de
två killarna som betyder mest i mitt liv; Nataniel och Buster. Tvättstugan
var bokad och för första gången sedan jag var sammanboende (12 år alltså)
så tog någon annan om min tvätt! UNDERBART! Att slippa kämpa iväg med
all tvätt och hänga upp detsamma och sedan bära hem allt igen. Brukar få
så himla ont. Väldigt lägligt. För just den här dagen hade jag verkligen inte
klarat av att både fixa för- och varmrätt, umgås med döttrarna och så klart
leka med barnbarnen OCH ta tvätten. Jag har aldrig känt så tydligt i förväg
att jag verkligen inte klarar allt som vanligt. det är väldigt deprimerande, jag
är riktigt nedstämd faktiskt av att märka att jag blivit så dålig på så kort tid.
Även om jag förstår till viss del med allt som hänt, operationer, sorg, oro för
älskade föräldrar och de närmaste, isoleringen som blivit av sorg, sjukdomar,
dålig ekonomi, behov av praktisk hjälp, att jag inte ORKAR ta mig för någon-
ting utöver det absolut tvungna. Men VARFÖR mår kroppen så dåligt? Varför
blir det nya saker hela tiden? Det tär på mig, det tär på psyket också. 
Jag vill ju inte att tjejerna ska behöva vara så oroliga som de så klart blir.
Nataniel äär ju underbar med sin naturlighet och snusförnuftighet. I går så
frågade han: "Hur gammal är du mormor?" Jag svarade att jag var 53 och då
utropade han " Då är du inte mer än hundra!" "Näe, det är väl bra" sa jag.
"Mmm för då dör man. Då måste någon annan flytta in i din lägenhet". Jag
höll mig för skratt och sa "Ja, då får någon annan flytta hit. Men skulle du
sakna mig då?" "Jaaaa" svarade Nataniel lite dämpat men med eftertryck.
Han märker ju tyvärr också tydligt att mormor inte klarar saker som vanligt,
som jag alltid gjort. Har ju fått klara rubbet själv i många många år. Kanske
det också gjort att jag åldrats lite för snabbt i kroppen...
 
Nataniel hjälper mormor med korsordet