Rest in Peace Maj

Publicerat i: Döden, Vänskap Drömmar, sorg
Vad märkligt det är ibland. Härom dagen pratade jag med min syster
om en kvinna som jag gick tillsammans med på komvux för ca 20
år sedan. Vi hade många lektioner tillsammans och just svenskan
var bådas favoritämne, och vi var ganska lika i mycket där. Vi fick
bra resultat på prov och samarbetade en del. Båda hade en passion
för ORD, böcker, skriva och alla dessa berättelser omkring detta. Som
specialuppgift, en sorts uppgift för att få högsta betyg gjorde vi små
pjäser och poesiuppläsningar med allt vad det innebar i planering, 
repetitioner, rekvesita, story, poesi, och genomförning. Vi hittade en
gemenskap och hon peppade och berömde mig och jag henne. Hon
ville så gärna komma in på bibliotekshögskolan, fast hon var runt 45
i ålder. Även jag ville, men då hade jag ju redan fått stora problem
med ryggen och så genomgick jag en skilsmässa som fick mig att
tappa greppet om livet. Men Maj kom in!!! Så hon gick och utbildade 
sig till bibliotekarie och jag träffade henne många gånger efter det på
vårt stadsbibliotek här i Falun, där hon jobbade på barnavdelningen.
Vi kunde se henne några gånger i olika reklamsnuttar på TV och många
stadsvandringar och teatrar och högläsningsstunder blev det med åren.
Så hon har dykt upp många gånger i tankar och meningar då man kommit
in på ämnet svenska eller bibliotek. Bland annat frågade jag syrran då
hon var här i Falun och praktiserade på biblioteket för 2 år sedan, om
hon träffat Maj då. Men jag vet inte om hon redan då slutat, om hon var
sjuk. För idag såg jag att Maj inte finns kvar i livet längre. Hon har gått
bort efter en tids sjukdom. Det gjorde ont i mig att läsa. Jag tyckte om
henne, beundrade henne och jag var helt oberedd på att hon skulle gå
bort NU! Och just när jag pratat om henne igen.
Det känns som om tiden snurrar på fort nu, människor faller ifrån fort...
 
R.I.P. Maj! Christian älskade då jag läste högt för honom. Kan du ta över?