Kan DU komma i närheten av tanken att förlora en son, en dotter, ett syskon?

Publicerat i: Döden, Ett år, Sorgbearbetning, Tid Ett år, Kommunikation, Ny början, Respekt, Tröst, sorgbearbetning

Kan DU komma i närheten av tanken att förlora en

son, en dotter, ett syskon? Så fort du nuddar vid tanken,

så måste du slå den ifrån dig för den är så hemsk. Det

är FÖR smärtsamt. Att tänka tanken…

OM du skulle våga nudda tanken, skulle du antagligen

känna att du inte skulle klara av att leva om detta hände.

Precis så var det för mig, exakt så. INNAN jag faktiskt

förlorade en son. Det är så smärtsamt så man skulle aldrig

kunna förklara det med ord. Känslorna är för starka och

förvirrande, så komplexa. Man vill verkligen inte leva kvar

i det emellanåt, därför att känslorna av sorg och förlust

och saknad, är så starka och svåra att de tar all energi.

Det finns stundtals inget annat än de känslorna, det får inte

plats. Hur mycket fint man än har nära sig, hur mycket man

än älskar sina barn och barnbarn och andra fina människor.

Vi kan inte bestämma själva över det har jag fått lära mig.

 

Min fråga blir därför här; HUR kan man tycka, tänka, känna

att det ska ha gått över efter några månader, ett år, flera

år??? För ANDRA. Då man själv inte ens kan tänka tanken?

Hur kan man tycka att den sörjande ska ”se framåt”, ”sluta

prata om det”, ”bli som vanligt igen”??? Då man själv inte ens

kan tänka tanken? Hur kan man tröttna på att lyssna, ge stöd,

höra av sig, försöka förstå det man kan? Då man själv inte ens

kan tänka tanken? Då man själv har sina barn, sina syskon kvar

i livet? Då man ser att de sörjande kämpar för sitt liv, för att inte

gå under, för att stötta varandra, för att komma upp till nivån

där man kan försöka leva ett något så när normalt liv (ingen kan

bli sig lik som innan förlusten), för att orka och klara av även

andra svårigheter, nya svåra saker?

Jag förstår att ingen kan förstå, som inte råkat ut för samma

förlust (det är just därför det finns särskilda stödgrupper för

oss som förlorat en son eller dotter, men de finns där bara

några gånger i månaden, och alla KAN inte gå på dem), men

nog borde man kunna vara solidarisk nog att FÖRSÖKA förstå

det som är möjligt (av det man inte ens kan tänka tanken om),

och allra minst kan man begära förståelse för att de sörjande

måste få sörja, få ta sig igenom alla olika stadier, få möjlighet

att prata om det då det behövs – även efter ett år, två år eller

vad det nu tar för den akuta bearbetningen, för den ÄR inte den-

samma för alla och mycket beror på vilket stöd som finns, vilka

redskap man har sedan tidigare, om där finns flera tragedier och

jobbiga händelser i rad, den egna förmågan och möjligheterna

att få/kunna uttrycka sin sorg m.m.

För om DU inte ens kan nudda vid tanken på att förlora ett barn,

HUR ska då någon som fått din värsta mardröm uppfylld kunna

vara ”fit for fight” efter ett år?!? Du förstår, i våra huvuden och

hjärtan känns det verkligen inte som ett år, tiden är annorlunda,

den är helt tagen ur bruk, det känns både som någon vecka sedan

det hände och som en evighet i saknad…

En tanke bara, ett försök att ge dig en chans att förstå lite. I MIN

blogg kan jag skriva av mig om det JAG vill. Vill du inte läsa om sorg

och smärta mer så är det så finurligt att du KAN fortsätta vidare till

en annan sida. Bra va!

 
#1 - - Caroline:

Började gråta efter din text. Hade aldrig klarat av att förlora någon så nära, klarar inte ens av att tänka tanken. Du är sjukt stark som kämpar varje dag, jag ser upp till dig. Bara att skriva klart denna kommentaren är svårt, för jag saknar ord. Jag kan knappt se vad jag skriver heller, för tårarna forsar. Finns det allvarligt folk som tror att man kan gå vidare & att allting blir normalt igen när man förlorat någon så nära, som du har gjort? Hur tänker dem då?! :(

Svar: Åååh, inte ska du gråta vännen! Men tack så väldigt mycket för dina ord! Det betyder väldigt mycket för mig. Och ja, tyvärr finns det folk som tänker och tycker så, många. Kanske man är "obekväm" med alla känslor. Kram
underminkupa.blogg.se

#2 - - Eva Larsson :

Så sorgligt, så sant. Sorgen och ensamheten Vänner som man trodde var vänner, är inte det. Kram

Svar: Ja. Tyvärr räcker det inte med att man förlorar någon genom döden. Vi får fler förluster och svårigheter än så. Så som ensamheten... Därför försöker jag skriva... Kram <3
underminkupa.blogg.se

#3 - - Anonym:

Det du skriver är så sant.
Den 18/11 är det två år sedan vårt liv blev ett kaosliv.
Då kom samtalet man aldrig vill ha.
Jag fattade inte innan att det skulle göra så fysiskt ont.
Hela kroppen skriker i smärta som inte går att få bort vad man än gör.
Sitter här nu efter en halv arbetsdag ( orkar inte mer) ångesten sitter sen någon vecka tillbaks i armarna.
Som kolsyra kryper det i huden och ådrorna.
Hjärntrött och orkar inte med mer än det nödvändigaste.
Ett liv som amputerad där något fattas mig och aldrig går att ersätta.
Att lära sig leva igen utan min son.
Vill inte, du fattas mig så.
Att sorgen går över som många tror är som att lära sig gå utan ben.
Det blir kanske bättre men det tar lång tid och blir aldrig som förut.
Kram till dig♡

Svar: Din beskrivning "ett liv som amputerad" var suverän! Det är så det känns. Precis som det är för någon som blir av med benen, livet blir aldrig detsamma igen. Precis så är det att förlora ett barn. HUR ska det kunna bli som vanligt, eller ännu värre - bli som innan!? Det är kanske små ord, kanske till och med sagda för att trösta, men blir nästan oförskämt. Kram till dig också <3
underminkupa.blogg.se