Det jag aldrig fått fråga och aldrig kan få svar på

Publicerat i: Christian, Döden, Ett år Ett år, Frågor, Rädd, Saknad, sorg
 
 
Sover du nu? Är du alls medveten? Vet du var du är? Kan du röra
dig? Gör det ÄNNU ondare? Försöker du ta dig upp ur sängen någon
gång INNAN den gången, den sista, då du faller ned och dör? Försöker
du leta efter mobilen? Ville du nå någon av oss utan att kunna? Ropar
du efter någon? Är du rädd? Känner du dig övergiven och ensam? Hur
tänker du? Eller om du sover, drömmer du mardrömmar? Förstår du
över huvud taget hur sjuk du är? Anar du något? Eller kan du ens tänka
klara tankar? Fungerar kroppen? Kan du andas normalt? Tänker du nå'n
gång på mig gubben? Är du besviken för att jag inte är hos dig när du
behöver mig som mest, du som alltid sagt att jag alltid funnits för dig??
Jag fanns ju INTE hos dig då du tog dina sista andetag, inte då du hade
som värst ont i huvudet, inte då du reste genom tunneln till nästa plats.
 
Jag kommer ALDRIG att kunna sluta tänka på dessa saker gubben. Kan
aldrig få svar, men måste ändå fråga. Kanske frågorna kan läka ut med
den berömda "tiden", men jag kommer alltid undra. Kommer alltid att vara
ledsen för att jag inte var där och höll om dig, lugnade dig, släppte iväg dig.
Nu när klockan snart är elva på kvällen och du inte har så lång tid kvar, då
för ett år sedan, så gör det ont som i en stor knut i halsgropen, pirrande
smärta i hjärttrakten och kroppen är stel som en pinne. Jag känner mig jagad.
Vill ta mig bort från en fara som inte finns. Kan det vara så, att vi idag, i natt,
i morgon på något sätt är MED DIG gubben. Eftersom vi inte kunde vara med
dig då i fjol? Jag vet inte, bara gissar. 
 
Hade du en enda gång tanken att detta var något farligt? Tänkte du någon
gång att du skulle ringa ambulans eller åtminstone ringa vårdcentralen?
Eller trodde du hela tiden att det var din gamla migrän som kom tillbaka
från ungdomen? Verkligen? Trodde du verkligen att du var svag som inte
kunde jobba då? Du som gick till jobbet med feber och ryggskott, hur kunde
du tro det??? Förstod du någonsin vilken enormt stark människa du var?!!!
Förstod du vilket enormt värde du hade? Vad ALLA syskon såg upp till dig
och beundrade och uppskattade och ÄLSKADE dig?! Jag tror det ändå. Du
märkte det tror jag. Vi pratade ju mycket om det, och om hur mycket jag
älskade dig och hur stolt jag var över dig, över den människa du var. 
Jag kommer aldrig att glömma då du och jag gjorde dealen någon vecka innan
du gick bort; Du sa till mig; "Lova att du alltid kommer att finnas här!" och jag
svarade; "Ja, självklart" (trodde du var orolig för MIG då du sa så) "Lovar DU
att alltid finnas här?" Du svarade då "Det vet du morsan!" Du finns inte kvar här
min älskade gubbe!!!!!! Och du saknas mig så enormt! Men du kan ju inte rå
för det, jag vet det. Så oroa dig inte för det gubben, jag tror att du finns med
oss här i alla fall. För oss var och en, då vi behöver dig som mest, då du vill
jäklas lite med oss eller när du bara vill påminna oss om att du är här, fast på
annat sätt. Det tar inte alls bort smärtan och sorgen och heller inte saknaden,
men det är en liten liten tröst att tänka så. bland tänker jag att du "visste" och
att det var ett sätt att tala om att du skulle finnas med, fast du inte skulle vara
här. 
Hans Christian Christensson! Jag är så oerhört stolt och glad över att fått vara
din mamma i dessa år, att fått ha dig i mitt liv, att fått känna din stora kärlek,
att fått uppleva vad du till och med efter din bortgång har gett alla oss i din
närhet som vill ta emot. Du var och kommer ALLTID ALLTID att vara min
stora hjälte och förebild! Älskar dig sååå. Saknar dig sååå. Min son!
                                                                           
                                                                                       Din mamma
 
 
#1 - - Helen:

Älskade vännen min...lider med dig i din sorg och saknad.
Vet dock att han varit hos dig och att han garanterat känner eran sorg och saknad..han försöker nog på sitt sätt visa att han inte släppt er. Kärleken mellan en mor och barnen är så djup och speciell och eran va/är väldigt unik.
Klart att du en vacker dag får möta honom och då även får svar på dina frågor..men trots att du redan nu behöver dom..så är jag tacksam för att du är kvar här hos oss. För vi älskar dig och vill inte förlora dig. Många Tröstande Kramar från mig ♡

Svar: Tack min underbart fina vän! Kramar tillbaka <3
underminkupa.blogg.se